75.dienas rīts prasa,
lai savedu kārtībā pēdējās nedēļas iespaidus! Laikam jau apziņa, ka laiks
Krasnojarskā drīz beigsies, liek netaupīt enerģiju, laiku, līdzekļus.
Par ‘sibīriešu’ jēdzienu
un to saturošajām tautām sāku domāt pilsētas muzejā, tad vienā no apgabala
žurnāliem uzgāju rakstu par sibīriešiem, kas, varbūt, nav ļoti zinātniski
pamatots, bet ir tāds mazs socioantropoloģijas rakstiņš, kas man šķita
interesants. Par sibīriešiem turpināju domāt, kad ceturtdien ciemojos pie
Borisa, un arī vakardien, ciemojoties pie pensionētā vēstures, filozofijas un
reliģijas pasniedzēja t.s. lielkrieva, kurš laikam jau ir mitinājies ar manu
vecmāmiņu vienā bērnu namā, pēc bērnu atvešanas mājās no Sibīrijas, arvien
turpinājām par to pašu. Katra reize gan spēcīgi atšķiras, jāatzīst, ka
nosacītās etnisko latviešu tikšanās reizēs par šo jēdzienu jau runāts
vairakkārt un atkārtošanās reizēm šķiet, kā savas personības apliecināšanās nepieciešamība,
kas varētu būt pat neapzināta, savukārt raksta informācija un Boriss ļāva uz
visu vairāk no malas paskatīties, un pat rosināt domas par sabiedrības
savstarpējo attiecību veidošanās īpatnībām, kādas nekad nebūs iespējamas
Latvijas un droši vien nevienas Eiropas valsts vidē. Tāpēc zemāk saglabāju ieskenētu raksta
kopiju, bet par pārējo vēl mazliet.






Ilja Voevodin un viņa
kundze Eleonora kopā turas jau 55 gadus, nupat jau var teikt, ka viņi viens
otru stutē, turklāt dara to ar tādu pozitīvisumu, humoru un vieglumu, ka no
malas vērojot savu reizi ir tīri jautri. Viens par otru savu reizi ko pasaka,
kamēr otras puses nav blakus, bet arī tas tiek darīts tā, ka pārņem sajūta, ka
otrs tāpat to zina. Tā savu reizi, Ilja ielej glāzītē šmakauku, kamēr kundze
neredz, tāpat kundze, kritizēdama Iljas nemākulību atrast kaut ko savā dzīvoklī, stāsta, ka mājās tiekot
uzskatīts, ka viņa diabēta dēļ aizmirstot visu un pazaudējot, kaut patiesībā
jau vecumā abiem šad tad aizmirstas, kur kas nolikts, kur pēc kā jāiet un
jāmeklē.
Neskatoties uz to, ka jau tā
ierodamies ar nelielu kavēšanos, Iļjuša (tā viņu atļaujas saukt sieva un šoreiz
arī es J)
pirms sēšanās pie galda, uz kura nupat jau uzlikti silti kartupeļi un burkānu
karija mērcē sautēta vistiņa, kura smarža momentā piepilda visu istabu, sēdina
dīvānā un sola nelielu pārsteigumu. Atver divus albūmus un sāk rādīt bildes, no
kurām kāda varbūt kaut kur jau ir redzēta, lielāko uzmanību pievēršot māsai
Olgai, pie kuras biju ieskrējusi ciemos Rīgā, pēc tam vairāk pievērsdamies
pāris izbijušajiem sibīriešiem, un kad sieva jau arvien nepacietīgāk atgādina,
ka jāsēžas pie galda, jo kartupeļi jau atdzisuši būs, ir pēdējais pārbaudījums
– jautājums, vai atpazīstam Gunāru Ulmani. Tā kā jau pāris reizes esmu
dzirdējusi par šo personību un pat piekritusi vasarā arī viņam nodot sūtījumu,
tādējādi radot iespēju doties ciemos uz „Pikšām” un iepazīties ar šo cilvēku,
man nav grūti viņu atpazīt, par ko Ilja ir pārsteigts (re, ir jau mani
iemācījis), bet nu kļūst mierīgāks un var doties pie galda.
Tā kā Latvijas
brīvdienās dzerto bērzu sulu garša vēl mutē stāv, šmakauku galīgi nekārojās, un
Ilja atver spāņu vīna pudeli J, kas ir tīri dzerams. Tā reizēm,
klausoties viņa dzejoļus, kuru viņam ir padaudz, sieva gan kritizē, ka viņš galīgi
nemākot tos lasīt, ar ko esmu vienisprātis tikai tad, kad viņš jau nedaudz pār
mēru šmakauku iedzēris, citādi pat priecājos par viņa aso intonāciju, domās
salīdzinot ar Ilmas mierīgumu (latviešu vecmāmiņa, pie kuras dodos pēc pasakām
par zīmējumiem), malkoju vīnu, priecājos par melno maizi, ikriem un zivīm (jā,
man laikam ir jāpiestrādā pie šī jautājuma par ikru un vietējo zivju ēšanu,
kamēr vēl esmu te), un skatos uz pretējās sienas gleznu, pāris izcili skaistām,
senām ģimenes fotogrāfijām un sievas portretu. Nevarētu teikt, ka Voevodinu
dzīvoklis ir pats kultūras un inteliģences perēklis, nē, tas drīzāk atgādina
nelielu komunālo dzīvokli, kur remonts nav bijis jau sen, mēbeles, kāda nu kurā
toties tās visas pilnas ar vērtīgām grāmatām, pie sienām katrs par sevi vērtīgs
mākslas darbs vai lielformāta melnbalta bilde, kuras droši vien ir pelnījušas
labāku fonu, bet tas jau rada to savdabību un atspoguļo arī šo divu cilvēku
personības. Neraugoties uz savu vecumu, dažādību, viņi kopā ir saauguši, tāpat kā
šķiet, ka melnbalta bilde ir pieaugusi lielajam, rakstainajam sienas paklājam
un lūpošajām, vietām ar zirnekļu tīkliem apvītajām sienām. Pa vidu mierīgi
dzīvojas pūkains kaķis, kuru mūsu viesošanās pilnīgi neuztrauc, viņš turpina
gulēt uz dīvāna malas, lieliski iederēdamies kompozīcijā. Man jau patika.
Nevarētu teikt, ka mans sapņu dzīvoklis, pedantiski, bet pirmajā reizē radās
vēlme iztīrīt, lai ir skaisti, pāris lietas izmest un tad varētu teikt, ka būtu
īsts šiks, tāds boutique stila dzīvoklītis ar augstiem griestiem, ne pārāk
platiem koridoriem, bet ritenim vieta atrastos. Katrā ziņā, viņu mājas ir
vieta, kas rosina, iedvesmo.
Ilja gatavoja pats. Vai
tāpēc, ka brīvdiena, vai viņš parasti to dara. Ik pa reizei tomēr var redzēt,
kā viņš rūpējas par savu kundzi, tā tēvišķi un atbildīgi, vīna vietā atrodot
viņai minerālūdeni un glāzi, tad iedzeram par viņas grādiem (minerālūdenim taču
grādu nav). Viņa savu reizi izsaka piezīmi, atgādinot, ka runai un stāstam
jābūt saturīgam ar kontroljautājumiem:
„Kāpēc Tu to stāsti, ko jaunās meitenes no tā iemācīsies?”
Eleonora un Ilja
tikušies Krasnojarskā, bet dzimuši krietni tālu no šīs vietas: Eleonora dzimusi
Vladivostokā un septiņu gadu vecumā ar ģimeni braukuši prom, diemžēl sīkāk šo
stāstu pagaidām nevaru izstāstīt, kamēr Ilja ir no Latgales puses. Smiedamies
viņi saka, ka katrs pabrauca aptuveni 5000 km pretī, lai satiktos, un droši
vien tāpēc arī tik labi satiek un sadzīvo (viņiem pūrā ir divi bērni un bars ar
mazbērniem). Tas man šķiet fenomens tomēr, zināms pretstats līdz šim
izdarītajiem secinājumiem no sarunām krievu valodas nodarbībās. Vai laikmets
tik ļoti citādāks vai vienkārši mums katram savs. Un atkal jau gribas teikt, ka
dzīve ir skaista tāpēc vien.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru