Pirmā
nodarbība: Apzināt, ko zina par Latviju/ tās dabu un Baškīrijas dabu,
salīdzināt abas, iepazīstot un pastāstot.
2. grupa
" Ekstremālisti": dažāds vecums un etniskā piederība. Bērni bija
ieinteresēti, iespēju robežās, atbilstoši savam zināšanu un iepriekšējās
pieredzes līmenim un daudzumam.
Tā kā
nodarbība notika pēcpusdienā, gaidīju nogurmu gan pašai, gan bērnos, bet patīkami
bija, ka nesagaidīju. Salīdzinoši ar parastām mācību stundām šī šķieta
nodarbība, kur visi bērni pārsteidzoši labi strādāja un bija ieinteresēti,
varbūt tāpēc, ka jauns cilvēks, redzēs, kā būs turpmāk. Vienlaicīgi bija tomēr kāds,
kurš gribēja skraidīt apkārt, bet tas netraucēja citiem sasniegt nodarbības mērķi.
Piezīmes:
Līmēt
lapiņas pie kartes: izbojāt karti vs papildināt karti.
Skolā
Krievijas neatkarības diena. Pirms stundām kopīgā stunda par Krieviju: valsts
zīmoli, atribūti, izcelšanās un nozīme /viktorīnas. Secinu,
ka skolas ietvaros nacionālo pašapziņu un piederību valstij māk ieaudzināt.
Patika
uzdevums, kurā vajadzēja pasakās atpazīt valsts vērtības, tiesības, kad ir
ievērotas un kad ir pārkāptas. Šķita ļoti labs veids, kā sākumskolā mācīt
patriotismu.
Novadījām
otru nodarbību 3. grupā, bērni bija ļoti ieinteresēti. Brīžiem šķita, ka
bērniem vairāk mācām un aktualizējam par Baškīriju. bet tad reizēm viņi
pārvaicā, vai esmu tur bijusi, braukusi ar slēpēm, kā rāda video par Latviju -
it kā pārbauda, vai tā ir realitāte. Tāpat ik palaikam prasīja arī kādu vārdu
latviski, tas laikam ir tas labākais, ko var vēlēties. Uzdevuma ietvaros bērni arī
pildīja uzdevumus, pētīja kartes - un lai arī nebija daudz smieklīgu mirkļu, paši
bērni atzina, ka nodarbība bijusi interesanta.
Pirmā pilnā diena ciemā, skolā paguvu jau nedaudz arī iepazīties un sajust gan
skolotājus un bērnus, gan ēku. Neskatoties, ka tualetes aromāts atbaida, visādi
citādi pirmais iespaids par skolu ir pat
ļoti labs. Protams, to salīdzinu ar savu iepriekšējo darba pieredzi. Arvien
vairāk šķiet, ka lauku skolu papildus atbalsts un mazais kolektīvs ir iemesli,
kas palīdz uzturēt humānāku un cilvēciskāku atmosfēru skolā. Ir aizdomas, ka
arī bērni skolā emocionāli jūtas daudz drošāk.
Šodien
bija varza ar jauniem vārdiem un sejām, tikai pamazām tinu bildi atpakaļ un
atceros pirms 6 gadiem te satiktos cilvēkus. Daudz drumstalotu momentu no
vēstures, milzīgs un skaists zaļums apkārt visam, svaigs gaiss un liels vējš,
kas nedaudz attur sākt apstaigāt ciemu, tā vietā ļaujoties latviešu filmu
klasikas izpētei.
Komentāri:
bērni atveras darbam, kad sapratuši uzdevumu. Bērni, kuri piedalās, to dara ar
patiesu interesi, bet ir pāris malā sēdētāji. Visi ir ļoti pieklājīgi sveicina,
kad nesu krēslu, tieši audzēkņi uzreiz pamanās un paņem to no manis. Gatavojot
Baškīrijas kontūrkarti, esmu apguvusi un nostiprinājusi savas zināšanas par republikas
robežas kontūru, lielāko pilsētu lokāciju, upju un pilsētu lokācijām.
Skolā
šodien bijām pārsteigums, tāpēc uz pēdējo kartes nodarbību tikām pie grupas
vien pēc pusdienām, un tas tomēr ir grūts laiks, jo īpaši šodien, kad karstums
nupat ir iestājies, paguvu piedalīties žūrijā ar visu savu stīvumu, sagatavojām
scenāriju Jāņiem, ieviesām pāris izmaiņas bijušajā un saskaņojām ar
adminisrāciju, aiznesām uz ciema administrāciju bildes no kapu talkas,
sagatavoju prezentāciju par lietu otru dzīvi rītdienas nodarbībām, vienojāmies,
ka rīt visām grupām to izstāstīsim. Prieks, ka rīt nodarbības būs pirms
pusdienām, bet tad vēl būs arī konkurss par zirgu projektu, kuram grupas jau
divas dienas gatavojās, Skolotājas smejas, ka pašas šajās dienās par zirgiem
būs bezgala daudz uzzinājušas. Nepacietībā gaidu rītdienas rezultātu, lai
redzētu, kas tad tur būs izdevies, tāpat ceru, ka arī saldumu balvas bērnus
iepriecinās un mudinās atlikušo nometnes laiku mērķtiecīgi līdzdarboties,
Skolā bija
ieradušies mani apciemot un kādu padomu pavaicāt arī divi brīvprātīgie no Ufas, kas interesējas par sadarbības
partneriem, attiecīgi, valodas apguvi, arī Latvijā. tiešām neesmu
kompetentākais cilvēks šajā jautājumā, tā nu neko daudz nepateicu, bet šo to
jau izrunājām, un devos pievienoties stundai.
Pēc divu ciemiņu apciemojuma, kuri lai arī atrada kopīgu valodu ar bērniem, parādīdami
spēli, mani īsti nepārliecināja un es arvien vairāka priecājos par skolas
jaunajām skolotājām, man tomēr šķiet, ka ir forši, ka ir jaunas, skaistas
skolotājas, jo īpaši kā Anna, Tatjana un citas kolēģes.
Katru rītu bērni nomenti sāk ar rīta vingrošanu, kuru vada viens no sporta skolotājiem Nurs. Kā piedzīvojām pārgājienā, kuru viņš organizēja savai audzināmajai 10. klasei, sporta skolotājs ir arī viens no ciema izcilākās balss īpašniekiem un virtuozākajiem ģitāras spēlētājiem.
Trešdiena, 17. jūnijs
Skolā
pavadīta tiešām skaista un prieka pilna diena. Katrai grupai novadīta nodarbība
par tēmu "Lietu otra dzīve", kurā krievu valodā apskatījām dažādus
piemērus, kā var priekšmetus izmantot vēlreiz, ārpus sākotnēji paredzētā mērķa.
Nodarbības mērķis bija, akcentējot Latvijas dabas īpatnības, vērst uzmanību uz
dabas nozīmīgumu un veidiem, kā katrs no mums var to sargāt. Nodarbībā tika
rādīts neliels video par Latvijas dabu, prezentācija ar attēliem, kuriem
nosaukumi un jautājumi par tematu bija latviski - bērniem bija iespēja
pārbaudīt savu spēju (un parādīt mums) lasīt latviski, noteikt vārdu nozīmi,
minot pēc attēla.
Nodarbībām
sekoja zirga projektu prezentācija. Katra grupa bija sagatavojusi vienu
kompleksu priekšnesumu. Katrai grupai bija dažāds skaits plakātu, galvenais
plakāts pārsvarā bija 1-2, bet tad bija klāt arī zīmējumi vai izdrukāti attēli,
arī plakātos tika iekļauti attēli no žurnāliem. Pirmā grupa par sižeta
stūrakmeni bija izvēlējusies dzejoli, kas skaisti, nedaudz smeldzīgi vijās
cauri priekšnesuma stāstam. No šīs grupas sapratu, ka cilvēka prāts tomēr
nespēj līdz galam izprast zirgu, kam sekoja otrās grupas priekšnesums, kurā kā
atslēgas domu paņēmu, ka zirgs gan spēj izprast cilvēku, turklāt pat ļoti labi.
Šī grupa bija mani uzvarētāji, jo redzēju, cik pamatīgi bija gatavojuši
priekšnesumu, cik daudzpusīgu informāciju izstāstīja.
Savukārt
trešā grupa pievērsās vairāk leģendām un tieši zirga nozīmei Baškīrijā, no kā
atzīmēju sev piezīmi, ka ir tautas, kurām zirgs ir kas ļoti vērtīgs, kuras ir
iemācījušās no tā izmantot visas viņa dāvanas dažādām dzīves vajadzībām, tāpat
ir arī leģendas, kuras cilvēki rada līdzīgi baumu principam - ja nezini, kā
īsti ir, radi savu versiju. Trešās grupas nosaukums vedināja domāt, ka latviešu
valodā nav ekvivalenta tulkojuma izvēlētajam vārdam Turlup, mēs gan norādījām Pegass,
bet izrādās Turlup nav raga pierē,
bet ir spārni - tad nu varbūt ir vērts uzrakstīt vēstuli ar ieteikumu ietvert
jaunu vārdu latviešu valodas skaidrojošajā vārdnīcā?! šī noteikti ir viena no
skaistākajām situācijām, kurā jūtu kultūru dažādību un daudzveidību, kā arī
nepieciešamu noteiktus jautājumus atstāt līdz galam savā valodā neizteiktus, jo
valoda ir ļoti saistīta ar kultūru, un latviešiem tā nav tik bagāta ar zirgiem
kā baškīriem. Vienlaikus, situācija vedina domāt, ka ir vērts izzināt citas
valodas un veidus, kā uztvert informāciju (sajūtas, neverbālā valoda, vizuāļi
u.tml.), lai neapdalītu sevi tāpēc vien, ka manā dzimtajā valodā kādam
jēdzienam nav ekvivalenta tulkojuma un skaidrojuma.
Šis
uzdevums bija citādāks arī tāpēc, ka ar Ilonu deleģējām to pārējām kolēģēm,
prezentāciju dienā redzējām, cik nopietni tas bija uztverts, cik cītīgi bija
gatavots materiāls un priekšnesumi.
Nodarbības
mērķis bija izgatavot papīru pašiem, tādējādi sniedzot bērniem pašiem iespēju izveidot
priekšmetu, apgūt jaunu tehniku, pilnveidot savas praktiskā darba iemaņas.
Nodarbība bija pēdēja no cikla par dabu, tās saudzēšanu un lietu otro dzīvi.
Atvadoties,
Diāna no 3. grupas mani samīļoja: "Līdz rītam!" Nu jauki, jauki
redzēt, ka sāku aprast, kaut arvien vēl
ir jāpierod pie veida un valodas, kā sarunāties, lai neaizskartu, bet būtu
jauki. Gribas jau, lai būtu jauki!
Paldies
par šo laiku! Paldies! un es labprāt kādu reizi atkal te ciemotos, šķiet, ka šī
ir vieta, kur uzpildās garīgā baterija, vismaz šoreiz man uzpildījās. Bērnu
klātbūtne noteikti palīdz!
Pēdējās divas nometnes dienas nodarbības veltījām dančiem un rotaļām.
Prieks un
smaids laužas laukā - skolā šodien bija jauka diena - danču nodarbība. No rīta savlaicīgi
ieradāmies skolā, un tā kā klasē jau bija tik liels karstums un bezgaiss, patīkamāk
bija nosēsties malā un skatīties, kā skolā pamazām ierodas bērni. Tā patiesībā
bija patiesi aizraujoša ainava, un pat vakarā atkal, kad vēroju meiteņu deju
mēģinājumu, gatavojoties Jāņu svinēšanai, pārņēma sajūta, cik ļoti tomēr
šejienes kultūra ir piesātināta, cik ātri tajā ieplūsti, atveras tai katra
šūniņa, viss saplūst kopējā. Ir patīkama saziņa ar vietējiem, viegli, ir prieks
skatīties uz apkārtējo, sajust, ka uztver vairs ne tikai ar vienu smadzeņu
puslodi, bet ar abām. Kārtējo reizi pārlieciājos, ka man ir pilnīgi skaidrs,
kāpēc es Krievijas darba posteņos neesmu un nepalikšu uz otru gadu.
Vienlaicīgi, es labprāt ik palaikam atkal šādi atbrauktu un kādu laiku,
darbojoties ar bērniem, pavadītu.
Piektdien
katrai grupai bija uzdevums atkārtot vienu no dančiem, kuru vismaz daļa kaut
kad kaut kur bija redzējusi, bet ne visi grupas pārstāvji to zināja. Otrs
uzdevums bija iemācīties vienu jaunu danci, kuru rīt mācīs citām grupām. Lai
motivētu atcerēties soļus un veicinātu nopietnāku attieksmi pret uzdevumu,
informējām arī uzreiz, ka viņiem vajadzēs arī vērtēt un izvirzīt cītīgāko
skolēnu no tām grupām, kurām viņi mācīs dančus. Rītdienas balvas būs
cukurgaiļi, pēdējie saldumi, kas vēl palikuši atvesti no Latvijas.
Pirmspēdējā
vakarā ir ļoti divējādas sajūtas: esmu priecīga, ka drīz būšu Latvijā, vienlaicīgi
nupat jau arī ciemā esmu iedzīvojusies.
Ir tāda karstas dienas beigu sajūta, kad esi piepildīts ar saules siltumu,
izdzīvojis karstumu un saņem otro vakara elpu, lai turpinātu izdzīvot skaisto
dienu - tāda ir sajūta arī par šo laiku Baškīrijā. Tomēr nemanāmi ātri pazūd
sākotnējās sajūtas un kritika, transformējas pārdomās, pieņem sākotnēji
nepieņemamo - jā, laikam Krievija ir valsts, kurā visātrāk un visvieglāk
izdodas pieņemt. Iemesli tam varētu būt apkārtējie stāsti, kurus redzi gan uz
ielas, gan skolā, gan dzirdi stāstos - kas tomēr liek novērtēt un sajusties
pateicīgam par visu to jauko, kas Tev ir. Un man ir daudz.
Šī
brauciena laikā esmu vēlreiz pateicībā nopriecājusies un sajutusies laimīga par
saviem vecākiem. Tāpat arī esmu patīkamas zinātkāres un prieka pilna par
līdzšinējo vēlmju realizāciju, un savu nākotni. Pirmo reizi dzīvē esmu blakus
sievietei, kas ir mana vienaudze un redzu, kā privātā dzīve ietekmē arī
profesionālo. Man ir bijusi iespēja redzēt, kā tās mijiedarbojas, tas liek man
par daudz ko domāt, secinājumus gan vēl līdz galam neesmu noformējusi.
Pēdējā
diena skolā pavadīta, apskautas miļākās kolēģes: Anna un Roza Žebarovna, nezinu,
kurā mirklī palaidu garām Lilju, atsveicinājos ar vēl vienu gados vecāku
baškīru kolēģi no blakusciema un devāmies mājās. Oļegs kā darba nedēļas beigās 'saldajā ēdienā' aizveda mūs
izpeldēties uz aptuveni 25 km tālo upes peldvietu - tur ūdens tomēr esot daudz
tīrāks kā ciema dīķī, visi to sauc par rečku ' upīti' , bet tā īsti nav skaidrs
par tecējumu, vairāk tāds kā uzpludināts dīķis, ar paliekām no ķieģeļu rūpnīcas
vienā pusē.
Tikmēr
negaisa mākoņi un zibens atkal pie debesīm parādījās, šoreiz atšķirībā no citām
dienām, pat pāris piles ciemā arī nolīst, tomēr nekādu lielo jēgu no tā nejūt –
putekļi turpina griezties un drēbes uz šņores aizvien sausas.
Visi
nedaudz pārsteigti, ka es uz Līgo svētkiem nepalieku, bet tad tik saka, lai
braucu atkal. Smiedamās atbildu, pēc pieciem gadiem, tas tāds labs cikls,
kad atkal ciemoties. Šie attālumi tomēr
nav nemaz tik mazi, eventuāli arī laika distance var būt lielāka.
Tā kā ar
bērniem īsti izvērtēšanu neizdevās veikt. Karstums un nedēļas beigas šķita
nogurdinājušas un nedaudz piezemējušas mūs visus. Pie pusdienu galda vēl
atzīmēju, ka te tomēr jūt, cik ļoti cilvēki dala etniskās piederības grupās;
nejutu tiešu pozitīvu vai negatīvu noskaņu kādai no grupām, vairāk kā atšķirību
norādīšanu. Pieļauju, ka sīkāks katra etnosa raksturojums nosacīti jau ir
skaidrs un tāpēc skaļi netiek apspriests, vairāk uzmanības pievēršot tieši vizuālajai
ārienei. Diezgan tradicionāli, komentējot ko par bērna rīcību vai raksturu ir
norādīt arī, kā viņš izskatās, kāda etnosa vaibsti, kuram etnosam pieder
vecāki, un kā tas atspoguļojas vai gluži pretēji, neatspoguļojas viņa raksturā.
Pēdējā
bija kopīga danču nodarbība, kura izvērtās pasīvāka par iepriekšējās dienas.
Iemeslus minu karstumu (tas gan vairāk laikam attiecināms uz skolotājiem), kā
arī lielā grupa: kamēr bērni bija savās ierastajās grupās, aktīvāk iesaistījās,
laikam jau bija mazāk kauns vai nedrošības sajūta, turklāt šodien viņiem vēl
bija svarīgs uzdevums, kādu viņi nav raduši veikt - māclīt savas grupas apgūto
citām grupām. Tas tomēr ietver vairākas sarežģītas komandas: parādīt soļus,
izskaidrot, aicināt pārējos piedalīties un beigu beigās, koriģēt, lai palīdzētu
citiem apgūt dejas, izvērtēt un izvēlēties viscītīgāko dejotāju. Kopumā gan
visas grupas labi tika galā ar uzdevumu, tomēr skatītāju pulks palika kupls.
Bērniem tika dota arī iespēja pēc tam apbalvot savus izvirzītos vinnētājus, kā
arī mēs kā skolotājas apbalvojām. Arī šajā aktivitātē aizvien varēja redzēt
kautrīgumu un bērnu vēl mazo pieredzi šādos procesos - arī pateikt apsveikuma
un apbalvojuma teikumu ir jāmācās, paspiest roku, pasmaidīt. Te katrā otrajā
solī varēja just nedrošību, līdz ar to smaidi it kā vairāk izpalika, bet mani
ļoti priecēja tā nopietnība, ar kādu bērni, pašiem nemanot, bija sākuši
attiekties pret uzdevumu.
Pirms
pusdienām vēl visi kopā izskatījāmies bildes no mana fotoaparāta, gan tās, kas
bija par skolu, gan no pārgājiena.
Tikai pēdējā dienā, paskaidrojot, ka rīt jau dodos prom (klusībā apzinoties, ka pašas arī tikpat kā nevienā bildē nav), aicināju izturīgākos kopā nobildēties. Nometnes pirmajā nedēļā bija tikpat kā divas reizes vairāk bērnu, uz beigām grupa saruka, karstums un gatavošanās vēl kādām starpskolu sacensībām skaitu vēl samazināja.
Ar Ilonu
izvērtējot paveikto, izvirzu pāris jautājumus ar atbildēm:
Pirmās nodarbības tika vadītas 3 grupām, kurās bija aptuveni 20 bērni vecumā no 1. -
7. klasei. Bērnu sastāvs grupās bija patstāvīgs, bet apmeklētība mainīga.
Sākotnēji tika vadīta viena nodarbība dienā, vienai grupai, otrajā nometnes
daļā katri grupai pa vienai nodarbībai dienā (vai kopīga nodarbība). Tika
izstrādātas arī patstāvīgā uzdevuma - projekta vadlīnijas un nodotas
skolotājām, galarezultāta prezentācijas visiem kopā vērojot pēc noteiktā laika.
1. Kas
vislabāk patika nodarbībās? Bērnu atsaucība, līdzdalība, aktivitāte vs
inertums, ar kuru ikdienā bieži nākas saskarties.
2.
Visvairāk nepatika bērnu neatsaucība, neieinteresētība un vienaldzība, kura ik
palaikam tomēr bija novērojama.
3. Vairāk
nometnē gribētos tieši praktiskas nodarbības, turklāt tādas, kurās skolotāja/i
varētu mācīties kopā ar bērniem, piemēram, papīra liešana. Gribētu arī
nodarbības ārpus klasēm, iet pļavās - pīt vainagus (arī jau manis minētās zīmju
kompozīcijas no dabas augiem), kas gan bija salīdzinoši sarežģīti realizēt.
4. Jaunais
un interesantais bija papīra liešanas nodarbība, metodikas paņēmieni: skolēnu
līdzdalība žūrijā balsojot, skolotāju apbalvošana ar mērķi pateikties par
atbalstu bērniem uzdevumu veikšanai, apgūtā mācīšana citiem, savstarpēja
skolēnu izvērtēšana.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru