Jau
otro rītu aiz loga ir balta ziema, pilsētā koki vēl balti –
vēja tikpat kā nav, tik neliels mitrums gaisā, sastrēgumi sabiezē
– pat Sibīrijas šoferiem ir jāpierod pie sniega, autobusi vairāk
kā pārpildīti – līdz pat mājām tiku balstīta no četrām
pusēm un tikko izspraucos laukā savā pieturā. Pilsētu šādā
laikā pārņemot visādi baciļi un laikam jau tas ir iemesls tam,
ka dzird apkārt runājam par visādām saslimšanām. Tā kā arī
pašai kakls dīvaini jūtas, devos aptiekas virzienā pēc krievu
valodas nodarbībā akcentētā risinājuma ziemas bezsaules perioda
alternatīvai – vitamīniem. Biju pārsteigta, ka ziveļļa
pieejama tikai tabletēs, toties dažu eļļai matu stiprināšanai
viņiem te ir vismaz 10 veidi!
Nupat
sāku aizdomāties par savās stundās izmantoto metodiku un
materiāliem, kā pārdomāju un veidoju programmu... realitāte kā
vienmēr atšķiras no teorijas un iepriekš plānotā, tomēr ir
pāris lietas, kuras nākotnē šķiet vērts mainīt. Pirmkārt, jau
jāatzīmē, ka Latvijā tendenciozi programmas diasporai tiek
veidotas skolas vecuma studentiem, kas ne vienmēr tā ir – es nez
kāpēc akli sekoju piemēram un pieturējos pie tā, ko tagad nākas
pilnīgi mainīt. Tāpat arī arvien cītīgāk cenšos pievērst
uzmanību kultūras, vēstures, ģeogrāfijas.... kompetencēm, lai
valodai būtu arī dvēsele ne tikai plikas zināšanas, mūždien
pavadīdama daudz laika gatavodamās stundām, piemeklēdama dažādus
materiālus, kamēr sēžu krievu valodas nodarbībā, kur it kā
apgūstam pliku teoriju: jau otro nedēļu runājam par Ģenitīva
locījuma pielietojumu, gandrīz visu laiku lokot kaut kādas
galotnes, atbildot uz elementāriem jautājumiem pēc šablona, bet
tie jautājumi un piemēri mēdz būt ļoti eksistenciāli, sava
tiesa arī grupas biedriem, kuri reti kad atbild tikai atbildēšanas
dēļ, bet atklāti paužot savu viedokli, cenšas to izskaidrot, sen
aizmirstot par gramatikas piemēru.... un tad mēs atduramies pret
tik dažādām kultūrām, pirmsākumiem un redzējumiem.
Šodien
bija tikai divi vārdi: baidīties un būt atkarīgam. Un tad tu
uzzini, ka Spānis nogriezis savus garos, lokainos matus (viņš
atgādināja Jēzu) tāpēc, ka baidās, ka viņu apkārtējie īsti
nepieņem ārējā izskata dēļ, ka viņš ir gatavs ārēji vismaz
daļēji pielāgoties krievu gaumei, lai ieintegrētos sabiedrībā,
jo viņam šķiet, ka esot minoritātei viņam jāpieņem majoritātes
noteikumi vismaz daļēji (vai es tipiska latviete vai saucu to par
izdzīvošanas principu, bet es viņam piekrītu), kamēr turkam tas
šķita netaisnīgi un necienīgi pret cilvēku, tadžiks pagaidām
par šādām tēmām vēl brīvi nespēj krievu valodā diskutēt,
viņš vispār tikai laipni smaida, cenšas tvert vārdus, pasniedz
cukuru vai cepumus un dīvainā kārtā zina tos retos krievu valodas
vārdus, kurus nezinām mēs, pārējie. Laikam jau tehnikumos ir
specifisks lingvistiskais materiāls. Dziļākas izvērtās atbildes
uz jautājumu, no kā katrs no mums baidījās bērnībā. Kamēr es
nosaucu zobārstu un ātru braukšanu (kurš tad bērnībā nebaidās
no tādām lietām?!), Mauri izrādās ir baidījies no pasaules
gala, jo reiz TV raidījumā dzirdējis, ka to sola 1999. (līdz
galam nekad nevienam no šiem pareģojumiem neesmu ticējusi), kamēr
Hakans tā arī pasaka, ka baidās tikai no Allaha. Mēģinot no viņa
izvilkt atbildi par bērnību, mēs visi noklausāmies pamatīgas
drāmas cienīgus biogrāfiskus fragmentus, kurus viņš noslēdz
uzskaitot visus kaulus, kas tikuši lauzti un nobeidz ar ko vēl
traģiskāku, atliek vien nopūsties un atcerēties, no cik daudz kā
pārējie esam pasargāti. Kam attiecīgi seko pretjautājums: ja nu
tās ir bailes, kas pasargā? Nē, baidīties ir vērts tikai no
Dieva, vienalga kā mēs katrs to saucam, mums visiem tas esot viens,
kāpēc jābaidās no vēl kā cita?! Un tad es skatos uz viņa
mierīgumu, nosvērtību un pārliecību, tā vien šķiet, ka viņam
viss ir skaidrs, viņš zina, kāpēc, ko dara, vai arī paļaujas,
bet viņš ir mierīgs un drošs. Bet smējāmies mēs visi, kad
nodarbības beigās, viņš atvainojas mums, ka esot nedaudz
samelojies, viņš baidās arī no maziem sunīšiem, kas pielavās
no aizmugures un uzrej, tad viņš varot pat palekties no pārbīļa.
Runājot
par atkarību no kaut kā, pārskrienot pāri tradicionālajām tēmām
atkal atgriežoties pie šī paša bomža, viedokļi dalījās
jautājumā par to, kurš vairāk atkarīgs no naudas: bagātais vai
nabagais?! Ak, jā, starp citu. Vai jau stāstīju par vārda „Bomž”
etimoloģiju? Kamēr dzīvoju Latvijā pat nenojautu, ka tas ir
salikums no skaidrojošo vārdu pirmajiem burtiem: (čelovek) bez
apreģeļonnava mesta žiteļstvo. Skolotāja manāmi samulsa, kad
izjautāju par to, vai tādas formas lietošana ir pieklājīga - nav
taču iemesla nebūt. Vēlāk uzzināju par vēl vienu līdzīga
principa vārdu: bič – bivšij inķeligentnīj čelovek
tā nu sanāk, ja līdz galam skaistā Sibīrijas ziema man te tomēr
nebūs, jo pilsētas pelēkums ir spēcīgāks par to, tad
multikulturālismā varu peldēties līdz ausīm.
Nu ja, bet tas, ko es vēlējos teikt, ka vēlos mainīt savu
nodarbību norisi un pielietotās metodes. Gribas garīgumu vairāk,
metodika arvien vairāk šķiet kā sausiņš, gribas kārtīgu
eklēru.
Lai izdodas atrast to ko prasās-kārtīgu eklēru!!
AtbildētDzēst